Dlaczego jedni spełniają się w życiu, a drugim każdy nawet najmniejszy sukces przychodzi z trudnością? Dlaczego niektóre firmy podbijają kolejne rynki, a inne bankrutują? Dlaczego jedni z dnia na dzień rzucają palenie, a inni pomimo wielu prób wciąż są więźniami nałogu? Dlaczego, dlaczego, dlaczego…  za tym wszystkim stoją nawyki, a tak naprawdę zrozumienie ich mechanizmu działania.

Zmiana nawyków nie jest łatwym zadaniem. Nawet jeśli zdajemy sobie sprawę, że coś nam szkodzi, to jednak to znamy, bo robimy to od zawsze czy przez większość naszego życia. Dlatego tak ciężko wprowadzać zmiany w swoje życie, nawet jeśli wiemy, że przyniosą nam wiele korzyści. To dlatego palimy papierosy, chociaż wiemy, że palenie szkodzi. Objadamy się przed telewizorem, chociaż zdajemy sobie sprawę, że spacer byłby znacznie lepszym rozwiązaniem. Marnujemy czas w sieci, narzekamy na złą pracę, ale nie robimy nic, by ją zmienić. Ciągle wybieramy dla siebie takich samych partnerów. Wszystkie te przykłady łączy jeden wspólny mianownik — opierają się na głęboko zakorzenionych w nas nawykach. Mamy w sobie przekonanie, że jak coś robiliśmy do tej pory w określony sposób, to nie da się tego zmienić lub jest to bardzo trudne. I tutaj ujawnia się nasz kolejny zły nawyk — od razu z góry zakładamy, że zmiany na lepsze są trudne, wręcz niemożliwe do zrealizowania, szczególnie w naszym przypadku. Inni być może mogą zmienić swoje nawyki, ale nie my. Tak myśli większość ludzi. Charles Duhigg w książce „Siła nawyku” pokazuje, że wcale tak nie musi być. I nie są to puste słowa. Autor na konkretnych przykładach udowadnia, jak za pomocą zmiany nawyków można zmienić swoje życie o 1800.

Książka jest podzielona na trzy części:

  • Pierwsza część dotyczy nawyków jednostek. Tutaj dowiemy się, jak działają nawyki i co możemy zrobić, by je zmienić. Wszystko oczywiście poparte jest prawdziwymi przykładami. Szczególnie historia jednej kobiety robi wrażenie —pokazuje, że wszystko jest możliwe. Lisa z osoby otyłej, uzależnionej od wielu używek, z długami, bez stałej pracy, stała się szczupłą, wolną od nałogów, kobietą sukcesu. Historia wydaje się nieprawdopodobna, a jednak wydarzyła się naprawdę.
  • W drugiej części poznamy nawyki skutecznych organizacji. Tutaj też nie zabraknie zaskakujących przykładów. Jak Starbucks, największa na świecie sieć kawiarni, odniosła spektakularny sukces? Jak Procter & Gamble przekonał ludzi, że potrzebują odświeżaczy powietrza? I jak jeden człowiek namówił Amerykanów do mycia zębów?
  • Trzecia część zajmuje się nawykami w społeczeństwie. Przyzwyczajenia nie dotyczą tylko jednostki czy firmy. O nawykach mówimy także w przypadku całych społeczeństw i państw. Zmiana nawyków w dużej grupie osób przyczyni się do globalnej transformacji.

Zmiana nawyków może odmienić życie każdego i to na każdym poziomie — osobistym, rodzinnym, zawodowym. Zmiany nawyków nie dotyczą tylko jednostki, ale także firm, dużych korporacji, całych grup społecznych. W życiu wszystko jest możliwe, możemy znaleźć wymarzoną pracę, wspaniałego partnera, uwolnić się od nałogów, schudnąć, ale wszystko to wymaga zmiany nawyków.  Jednak aby zmiana była trwała, należy zrozumieć, jak naprawdę działają nawyki. Charles Duhigg w „Sile nawyku” nam to wyjaśnia.