„Szef to zawód” to kolejna książka na liście MUST HAVE polskiego przedsiębiorcy czy osoby zajmującej stanowisko kierownicze w firmie. Autorzy książki Jerzy Gut i Wojciech Haman to założyciele firmy szkoleniowej Kontrakt-OSH. Z wykształcenia psycholodzy. Od ponad 20 lat prowadzą szkolenia dla zarządów, kadry kierowniczej i handlowców. „Szef to zawód” jest pierwszą z trzech książek należących do cyklu „Psychologia szefa”. Pozycja doczekała się już 3. wydania, a podczas 10 lat obecności na rynku sprzedała się w ponad 40 000 egzemplarzy, co jak dla książki biznesowej w polskich warunkach jest bardzo dobrym wynikiem. Ponadto książka znajduje się w TOP20 najczęściej polecanych książek przez menadżerów.
Największą zaletą książki jest jej dopasowanie do polskich realiów. Nie znajdziemy tu żadnych dobrych rad czy pustych haseł, tylko same konkrety. Autorzy przedstawiają narzędzia i algorytmy działania, które liderzy mogą na co dzień wykorzystywać w swojej pracy.
Książka składa się z 18 rozdziałów. Już od pierwszych stron mamy podane same konkrety. W rozdziale 3. „Karanie” poznamy algorytmy karania oraz najczęstsze pułapki, na jakie możemy się natknąć. Rozdział 4. „Nagradzanie” — tutaj poznamy różne sposoby doceniania i wyróżniania pracowników. Dowiemy się, jakie najczęściej popełniamy błędy podczas nagradzania pracowników, a także poznamy algorytm rozmowy.
W kolejnych rozdziałach autorzy pokazują, jak radzić sobie z komunikacją trudnych decyzji. Odpowiedzialny szef, znając zestaw psychologicznych narzędzi bez problemu przeprowadzi każdą rozmową z pracownikiem, nawet jeśli przekazane informacje będą dla pracownika „trudne do przyjęcia”. Szczególnym przypadkiem trudnych decyzji jest zwalnianie pracowników. W rozdziale 8. dowiemy się, w jaki sposób zakomunikować pracownikowi decyzję o zwolnieniu. Czasami może być sytuacja odwrotna i to szef jest zaskoczony decyzją pracownika — na przykład doświadczona i ceniona osoba chce opuścić firmę. Czy można ją jakoś zatrzymać? A jeśli nie, to jak się rozstać, żeby uchronić interesy każdej ze stron? Między innymi na te pytania znajdziemy odpowiedź w książce.
Problemami, z jakimi często zmagają się liderzy, są także: brak odpowiedzialności pracowników, ociąganie się w wykonywaniu obowiązków, marudzenie i narzekanie. Jeden niezadowolony pracownik może wpłynąć na spadek motywacji całego zespołu. W książce znajdziemy konkretne sposoby na radzenie sobie z takim pracownikiem.
„Szef to zawód” to pozycja dla wszystkich, którzy zajmują kierownicze stanowiska, bez względu na to czy kierują tylko kilkuosobowym zespołem czy dużą korporacją. Dzięki książce dowiesz się, jak przekazywać podwładnym trudne informacje czy jak radzić sobie z ociągającymi pracownikami. W książce znajdziesz przydatne narzędzia, dzięki którym nauczysz się skutecznie motywować pracowników i wyrobisz w nich poczucie odpowiedzialności.