Metoda Lean Startup – Eric Ries

Eric Ries jest amerykańskim przedsiębiorcą. Nazywa się go biznesmenem średniego pokolenia Doliny Krzemowej. Jest współzałożycielem firmy IMVU, która jest jego trzecim startupem. Eric Ries prowadzi własną firmę, pisze bloga Startup Lessons Learned, pomaga innym startupom i firmom w zakresie strategii biznesowej i strategii rozwoju produktu, a także jest przedsiębiorcą-rezydentem w Harvard Business School.

W książce „Metoda Lean Startup” autor pokazuje, w jaki sposób prowadzić biznes, a także w jaki sposób tego nie robić. Dobrze jest uczyć się na własnych błędach, ale jeszcze lepiej, jeśli wyciągniemy wnioski z cudzych.

Wbrew tytułowi książka nie jest skierowana tylko do początkujących przedsiębiorców. Solidna dawka wiedzy w niej zawarta  przyda się małym, średnim i dużym przedsiębiorcom. W wyniku wielu przeprowadzonych badań, analiz i statystyk udowodniono, że firmy, które działają zgodnie z założeniami metody Lean Startup mają znacznie większe szanse na sukces niż te, które działają w inny sposób. Dlaczego tak się dzieje? Co wyróżnia metodę Lean Startup?

Według Erica Riesa sukces Startupu nie zależy od predyspozycji założyciela, szczęścia czy znalezienia się w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie.  Startup okaże się sukcesem, jeśli będziemy działać według odpowiedniego procesu, którego można się nauczyć. To właśnie ten proces stanowi podstawę metody Lean Startup.

Proces to przede wszystkim zmiana dotychczasowego sposobu myślenia. Autor pokazuje to na przykładzie firmy, która zajmuje się wytwarzaniem jakiegoś produktu. Większość firm zanim wypuści nowy produkt na rynek chce go dopracować w najmniejszym szczególe. Przez to traci dużo czasu i środków finansowych, a i tak do końca nie wiadomo, jak nowy produkt przyjmą klienci. Metoda Lean Startup proponuje, by jak najszybciej wypuścić produkt na rynek. Dopiero potem, po otrzymaniu opinii zwrotnej od klientów, można go modyfikować, dzięki czemu produkt będzie można najlepiej dopasować do ich potrzeb.

W podejściu nie chodzi o to, aby dawać klientom niedopracowany produkt. Metoda Lean Startup pokazuje, żeby nie opierać się tylko na samym pomyśle i badaniu rynku. Nawet najbardziej genialny pomysł i najbardziej zaawansowane analizy nie gwarantują produktowi sukcesu. Zanim dojdzie do masowej produkcji wyrobu, warto najpierw dopracować produkt, na podstawie nie tylko teoretycznych rozważań, ale realnej opinii klientów.

„Testowanie” produktu na klientach powinno przebiegać według ustalonego wcześniej planu. Eric Ries proponuje następujące podejście:

  • Ustalamy plan działania;
  • Wypuszczamy na rynek produkt o tzw. minimalnej funkcjonalności, przy czym możemy jednocześnie wypuścić kilka wersji produktów i testować je na różnych grupach klientów;
  • Oceniamy, w jakim stopniu produkt odniósł sukces, modyfikujemy plan działania i produkt;
  • Wypuszczamy nowe wersje produktów.

Jeśli tym razem produkty się sprawdzą, to kontynuujemy ich produkcję, jeśli nadal coś wymaga modyfikacji, to powtarzamy proces od początku i tak aż do skutku. Stosując takie podejście, minimalizujemy ryzyko porażki Startupu.

„Metoda Lean Startup” to książka pełna praktycznej wiedzy, dzięki czemu dowiemy się co robić, a czego nie robić w przypadku Startupów. Wiele firm odniosło sukces, stosując się do metody opisanej w książce, dlatego jest to lektura godna polecenia wszystkim przedsiębiorcom.

Sprawdź pozostałe publikacje:

Jak możemy Tobie pomóc?

Śmiało! Skontaktuj się z nami!

Kontakt
  • ul. Białostocka 19/7
    93-355 Łódź
  • NIP: 946-213-45-21
    REGON:432267390
  • 501 022 688

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!