Każdy z nas miewa problemy z organizacją. Nadmiar obowiązków potrafi przytłoczyć. Nie wiemy jak zaplanować wykonywanie zadań, jak ustalić ich wagę. Przez to najczęściej zaczynamy robić wiele rzeczy naraz, a tylko nieliczne zadania udaje się nam doprowadzić do końca.
Z drugiej strony są osoby, które nie mają większych problemów z planowaniem i organizacją. Doskonale łączą pracę z życiem osobistym. Znajdują czas dla siebie i dla rodziny. W ich kalendarzu jest miejsce na domowe obowiązki i na realizację własnej pasji. Jak to jest, że jednym udaje się wszystko pogodzić, a inni nie mogą ogarnąć codzienności? Przecież doba wszystkich ludzi trwa 24 godziny. W czym zatem tkwi tajemnica?
David Allen jest specjalistą w dziedzinie produktywności. Opracowana przez niego metoda Getting Things Done GTD każdemu pomoże odzyskać kontrolę nad własnym życiem. Na co dzień jesteśmy przebodźcowani, docierają do nas tysiące informacji, a ogrom możliwości przyprawia o zawrót głowy. Sam autor mówi, że do 35 roku życia pracował aż w 35 zawodach. Obecnie David Allen szkoli firmy z zakresu efektywności i zarządzania czasem oraz pisze książki. Jego rewolucyjną metodę GTD możemy poznać właśnie w niniejszej pozycji.
W dosłownym tłumaczeniu getting things done oznacza doprowadzenie rzeczy do końca. Jest to metoda organizacji zajęć, której autorem jest David Allen, a szczegółowo opisuje ją w książce „Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności”.
Książka składa się z trzech części. Część pierwsza „Sztuka Getting Things Done” opisuje założenia metody oraz przedstawia pięć etapów procesu zarządzania (kolekcjonowanie, analizowanie, porządkowanie, przeglądanie, realizacja). W część drugiej „Nauka sztuki bezstresowej efektywności” autor pokazuje, że efektywności można się nauczyć, dzięki czemu przejmiemy kontrolę nad organizacją swojego życia. Część trzecia „Efekty przestrzegania podstawowych zasad” — wprowadzenie metody GTP zmieni jakość naszego życia. Oprócz oczywistych zalet takich jak większa efektywność, lepsza organizacja pracy, dowiemy się także co możemy zrobić, by mieć więcej energii, jak odzyskać spokój oraz jak robić więcej, poświęcając na to mniej czasu.
Dzięki metodzie GTD nauczymy się szybko podejmować decyzje. Dowiemy się jak radzić sobie z prokrastynacją. Zrozumiemy jak ważna jest higiena umysłu — nauczymy się przesiewać docierające do nas informacje. Dowiemy się, jaki wpływ na naszą efektywność ma przestrzeń, która nas otacza. Jak powinniśmy zorganizować sobie miejsce pracy, aby było jak najbardziej funkcjonalne, żeby ułatwiało nam pracę, a nie ją utrudniało.
Książka Davida Allena to prawdziwe wybawienie w dzisiejszych czasach. Mamy wrażenie, że świat przyspiesza, robimy coraz więcej i szybciej. Ten szalony bieg jest naprawdę wyczerpujący. Ale nie musi tak! Nie musimy się temu poddawać. Możemy nauczyć się organizacji i efektywnej pracy, dzięki czemu będziemy wykonywać swoje obowiązki bez przytłaczającego stresu.