Menedżer dzisiejszych czasów znacznie różni się od osoby, która sprawowała to samo stanowisko jeszcze kilka lat temu. Dynamicznie zmieniające się realia, tak samo biznesowe, jak i organizacyjne, wymuszają na obecnych liderach nie tylko stawanie i radzenie sobie z nowymi wyzwaniami. Decydują przede wszystkim o “być albo nie być” niejednej organizacji, w której brak umiejętności przywódczych oraz pociągania za sobą tłumów skutkuje regresem firmy, a w konsekwencji nawet jej upadkiem.
Program opiera się na połączeniu bogatego doświadczenia oraz wieloletniej praktyki. Obu mających na celu przygotowanie Cię do pełnienia roli przywódcy, który za sprawą swojej osoby i autorytetu, a także dostępnych narzędzi oraz technik, potrafi motywować ludzi i zmieniać całą organizację w taki sposób, aby podnosić efekty jej pracy, konkurencyjność, a co za tym idzie – wpływać także na rentowność.
Chcesz wiedzieć, jak stać się liderem zdolnym do takich rzeczy?
Studium Przywództwa jest skutecznym programem rozwojowym opracowanym z myślą o osobach posiadających doświadczenie w zarządzaniu – takich, które chcą rozwijać swoje dotychczasowe kompetencje, jak i rozszerzać je o nowe umiejętności.
Jego uczestnikami mogą być:
- Prezesi i członkowie zarządów
- Menedżerowie i kierownicy
- Liderzy projektów
- Właściciele firm
- Osoby kierujące obszarami HR
- Twórcy start-upów
Program rozwojowy Studium Przywództwa ma na celu przekazanie Ci, jak istotne i fundamentalne w realizowaniu zadań zawodowych są Twoje umiejętności lidera. Jego rolą jest również uświadomienie Ci, w jaki sposób Twoja wiedza, nastawienie oraz doświadczenie mogą wpływać zarówno na postawę całego zespołu, jak i osiągane przez niego rezultaty.
W wyniku ukończenia Studium Przywództwa:
- Uświadomisz sobie, czym różni się kierowanie od zarządzania.
Dowiesz się, jak istotne są różnice oddzielające oba te podejścia, a także poznasz wieloaspektowe ujęcie kierowania pracownikami. Zrozumiesz, jak Twoje mocne i słabe strony mogą wpływać na styl kierowania innymi. - Nabędziesz praktyczną wiedzę związaną z rozpoznawaniem typów osobowości Twoich pracowników.
A to w bezpośredni sposób przyczyni się do bardziej efektywnego i lepiej dopasowanego stylu kierowania. Zrozumiesz, że różnice osobowościowe w odniesieniu do budowania efektywnych zespołów stanowią błogosławieństwo, a nie przekleństwo. Będziesz także wiedział, jak praktycznie dopasować się do pracowników o różnym typie temperamentalnym. - Nauczysz się motywowania ludzi.
Dowiesz się, jak istotne jest wspieranie swoich pracowników, a przede wszystkim zdobędziesz techniki i narzędzia ułatwiające Ci to zadanie. To wszystko pozwoli Ci też na zwiększenie swojego autorytetu i zdobycia uznania pośród współpracowników. - Będziesz z powodzeniem wykorzystywał model rozmowy pracowniczej.
System oparty na fundamencie nieustannego pobudzania u pracownika inicjatywy i odpowiedzialności za wykonywane zadania. Przekonasz się do intuicyjnej procedury przeprowadzania rozmów o charakterze sprawozdawczym, dyscyplinującym i rozwiązującym problemy. Będziesz również wiedział, jak budować swój autorytet w oczach pracownika – i to nawet podczas przeprowadzania trudnych i wymagających rozmów. - Uświadomisz sobie, jakie mechanizmy wpływają na proces zmian i w jaki sposób Ty możesz tym procesem kierować.
Nauczysz się zwracać uwagę na fazy zmiany oraz charakterystyczne objawy i reakcje na nie wśród pracowników. Wykorzystasz w praktyce narzędzia do perswazyjnej komunikacji, dzięki której zwiększysz siłę przekonywania do zmian organizacyjnych, jak i personalnych. - Udoskonalisz swoje umiejętności rozwiązywania problemów.
Z pomocą przyjdzie Ci zarówno praktyczna wiedza, jak i sprawdzone narzędzia, których wykorzystanie pozwoli Ci na radzenie sobie nawet z najbardziej stresującymi i problematycznymi sprawami rodzącymi się w Twojej firmie.
Program składa się 3 sesji podzielonych na 6 głównych tematów oraz 6 dni szkoleniowych. Rolą każdego jest przeprowadzenie Cię przez proces stawania się lepszym, bardziej kompetentnym oraz doświadczonym liderem.
Sesja A. Ja jako Lider:
- Szkolenie 1. Przywództwo a Zarządzanie
- Szkolenie 2. Typologia osobowości w kierowaniu
Sesja B. Lider w zespole
- Szkolenie 3. Motywowanie pracowników
- Szkolenie 4. Rozmowa Pracownicza
Sesja C. Lider w zmianach:
- Szkolenie 5. Przewodzenie w zmianie
- Szkolenie 6. Rozwiązywanie Problemów w zespole
Dzień 1. Przywództwo a Zarządzanie
- Czym jest Przywództwo:
- Trójkąt profesjonalizmu w zarządzaniu
- Różnice między przewodzeniem a zarządzaniem
- Strategiczne umiejętności w przywództwie
- Kiedy menadżer działa jako przywódca
- Przywództwo wg teorii X/Y:
- Rola nieświadomych preferencji w relacji z grupą pracowniczą
- Charakterystyka stylu autorytarnego, paternalistycznego, konsultatywnego i demokratycznego
- Konsekwencje niedopasowania stylu do sytuacji grupowej i zawodowej
- Przywództwo sytuacyjne wg Blanchard’a:
- Dojrzałość zawodowa pracowników
- Cztery etapy rozwoju pracownika
- Charakterystyka etapu debiutanta, adepta, praktyka i eksperta
- Cztery style przywództwa sytuacyjnego
- Charakterystyka stylu dyrektywnego, trenerskiego, wspierającego i delegującego
- Dobór stylu przywództwa do poziomu dojrzałości zawodowej pracownika
- Przywództwo transformacyjne:
- Czym jest transformacja w ujęciu przywództwa
- Przywódca transformacyjny – cechy osobowościowe i behawioralne
- Styl transformacyjny przywództwa – etapy budowania własnego stylu
- Komunikacja w przywództwie transformacyjnym – umiejętność skutecznego komunikowania wizji, misji, celów i wartości w swoim otoczeniu
- Fazy rozwojowe zespołu – działania lidera:
- Style zarządzania w zespole projektowym – charakterystyka i odpowiedni dobór stylu do sytuacji w projekcie
- Krytyczne fazy rozwoju zespołu – faza zależności, faza różnicowania, faza kryzysu odpowiedzialności, faza ataku na lidera, faza nadzwyczajnej mocy grupy, faza realnych możliwości
Dzień 2. Typologia osobowości w kierowaniu
- Różnice indywidualne – przekleństwo czy błogosławieństwo:
- Dlaczego się różnimy?
- Osobowość, charakter, temperament – podobieństwa i różnice
- Konsekwencje zawodowe wynikające z podobieństw i różnic pomiędzy pracownikami
- Charakterystyka temperamentów:
-
- Kwestionariusz
- Siatka temperamentów: naturalna biegunowość: ekstrawertyzm-introwertyzm, koncentracja ludzie-zadania
- Charakterystyka sangwinika, choleryka, flegmatycka i melancholika
- Mocne i słabe strony pracowników o różnych temperamentach, naturalne sympatie i antypatie w relacjach zawodowych
-
- Dopasowanie stylu komunikacji do temperamentu pracownika lub klienta:
- Różnice i podobieństwa w komunikowaniu
- Reguły dopasowania stylu komunikacji we współpracy z pracownikiem cholerycznym, sangwinicznym, melancholijnym, flegmatycznym
- Reagowanie na krytykę
- Dopasowanie stylu współpracy do temperamentu pracownika lub klienta:
- Punkty koncentracji podczas współpracy: czas, jakość, styl pracy, radzenie sobie ze stresem
- Reagowanie na zmianę i wyzwania zawodowe pracowników o temperamencie cholerycznym, sangwinicznym, melancholijnym i flegmatycznym
Dzień 3. Motywowanie Pracowników
- Motywacja i motywowanie:
- Krótki przegląd teorii motywacji: Maslow, Herzberg, Vroom, Pink
- Motywatory osobiste – autodiagnoza aktualnych potrzeb zawodowych
- Expose szefa:
-
- Expose jako narzędzie budowania wiarygodności i autorytetu lidera
- Najczęstsze błędy w informowaniu pracowników o swoich oczekiwaniach
- Części składowe expose: wprowadzenie, preferencje, granice, podsumowanie”
- Expose do przejmowanego zespołu, Expose do nowego pracownika, Expose do byłych współpracowników
- Kiedy expose może być „ostrzem” przeciwko szefowi?
-
- Krytyka i pochwała w motywowaniu:
- Krytyka jako instrument motywowania wygaszającego,
- Krytyka – schemat udzielania informacji zwrotnej
- Pochwała jako instrument motywowania wzmacniającego
- Pochwała – schemat i zasady udzielania jej
- Kara i nagroda w motywowaniu:
- Czym jest algorytm w motywowaniu?
- Kiedy należy ukarać pracownika – analiza przypadków i uprawnień
- Algorytm karania – procedura i zasady
- Kiedy należy nagrodzić pracownika – analiza przypadków, wachlarz nagród
- Algorytm nagradzania – procedura i zasady
Dzień 4. Rozmowa Pracownicza
- Założenia Podstawowe:
- Korzyści i zagrożenia z prowadzonych rozmów pracowniczych
- Najczęstsze błędy i braki w prowadzonych rozmowach z pracownikami
- Zasady i reguły profesjonalnego przeprowadzenia rozmowy pracowniczej
- Schemat Rozmowy Pracowniczej:
-
- Przywitanie pracownika
- Zbudowanie atmosfery
- Odwołanie do celów i zasad
- Przedstawienie sprawy
- Prośba o komentarz
- Poszukiwanie rozwiązań
- Wybór rozwiązania
- Podsumowanie ustaleń
- Dowartościowanie pracownika
- Pożegnanie pracownika
-
- Budzenie inicjatywy i odpowiedzialności:
- Pytania otwarte w poszukiwaniu informacji, parafrazowanie wypowiedzi
- Technika wracania do meritum „Z treści na proces”
- Operowanie milczeniem
- Docenianie pomysłów i propozycji
- Koncertowanie uwagi pracownika na tym, co może zrobić od razu
- Techniki interwencyjne:
- „Stop! teraz ja mówię”
- „Odwołaj się do celu i zasad”
- „Odwołanie się do zaplecza”
- Rozmowy pracownicze wg scenariuszów:
- „Współpraca”
- „Bierny opór”
- „Atak”
Dzień 5. Rozwiązywanie Problemów
- Proces rozwiązywania problemów:
- Cztery powszechne przeszkody w rozwiązywaniu problemów
- Etapy rozwiązywania problemów
- Algorytmy i heurystyki w pokonywaniu problemów
- Proces grupowy w rozwiązywaniu problemów:
-
- Grupowe myślenie – wady i zalety grupowego podejmowania decyzji
- Powszechn
-
- Praca z karteczkami samoprzylepnymi podczas sesji problemowej:
- Zasady zapisu na karteczkach
- Podstawowe zestawy i układy karteczek – listy, sekwencje, zbiory, tabele, macierze, siatki, schematy i wykresy
- Zarządzanie informacją z karteczek – generowanie, identyfikowanie, kategoryzowanie, selekcjonowanie
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 1 – generowanie pomysłów:
- Sieć Osiągnięć – generowanie metod, rozwiązań i pomysłów na pokonanie jednego problemu
- Matryca Zmian – wstępne rozwiązania problemów technicznych organizacyjnych i rozwojowych
- Lista Osborn’a – poszukiwanie rozwiązań poprzez modyfikację cech i właściwości
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 2 – analiza problemów
- Diagram Ishikawy – poszukiwanie potencjalnych przyczyn zaistniałego problemu
- Macierz Zależności – poszukiwanie najważniejszych praprzyczyn problemu
- Drzewo Problemów – mapowanie przyczyn i objawów problemów
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 3 – wizualizacja sytuacji problemowej:
- Diagram Vienna – poszukiwanie „złotego środka” w rozwiązaniach
- Kręgi Wpływu i Kontroli – mapowanie czynników utrudniających realizację celów
- Radar Percepcji – porównanie ocen i oczekiwań analizowanej sprawy
- Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 4 – przełamywanie schematów:
- Odwrócone Myślenie – poszukiwanie rozwiązań poprzez prowokację
- Chińska Encyklopedia – zmiana percepcji w postrzeganiu kategorii i cech
- Analiza Morofologiczna – poszukiwanie nowych wersji, odmian, typów i właściwości rozwiązań
- Radar Narzędzia rozwiązywania problemów cz. 5 – wybór i ocena pomysłów:
- Best of the Best – wybór rozwiązania z sześciu najlepszych
- Siatka Rozwiązań – mapowanie rozwiązań pod kątem dwóch kryteriów
- Arkusz Decyzyjny – ocena i wybór rozwiązania z użyciem priorytetów
Dzień 6. Przewodzenie w zmianie
- Anatomia zmiany:
- Zmiana jako stały element rozwijającej się organizacji
- Wymiar psychologiczny i organizacyjny zmiany
- Źródła, rodzaje i objawy nadchodzącej zmiany
- Opór przed zmianą:
- Cztery fazy zmiany w życiu osobistym i zawodowym: zaprzeczenie, opór, eksperymentowanie, zaangażowanie
- Zarządzanie otoczeniem zmiany
- Interesariusze zmian – identyfikacja i komunikacja z nimi
- Postawy ludzi w procesie zmian
- Radzenie sobie z oporem – narzędzia:
- Wykorzystanie komunikatu perswazyjnego PRDA
- Stosowanie Języka Korzyści w przedstawianiu zmian
- Wizualizacja zmiany z użyciem Analizy Pola Sił
- Gra symulacyjna z zarządzanie zmianą „Parasol”:
- Rozpoznanie sytuacji problemowej
- Rozpoznanie fazy zmiany
- Mapowanie interesariuszy zmian
- Zaproponowanie rozwiązań
Program rozwojowy Studium Przywództwa oparty jest na systemie sesji. Każda z nich polega na odmiennym działaniu rozwojowym i ściśle uzupełnia pozostałe. Pierwszą z nich jest sesja diagnostyczna, drugą – sesja szkoleniowa, trzecią – sesja doradczo-coachingowa, z kolei czwartą – sesja ewaluacyjna.
System sesji pozwala podejść do tematu przywództwa w sposób wielokierunkowo, powodując tym samym rozwój poszczególne kompetencji właśnie w tym obszarze.
- Sesja diagnostyczna
Studium Przywództwa dla każdego uczestnika rozpoczyna się od przeprowadzenia indywidualnej sesji diagnostycznej. Podczas jej trwania uczestnik diagnozuje swój styl zachowania, preferowany typ przewodzenia i poznaje swój poziom oraz rodzaj odporności psychicznej.
Do tego celu wykorzystane są kwestionariusze znanych narzędzi diagnostyczno-rozwojowych, tj.: Extended DISC®, ILM72® oraz TQM48®.
Celem sesji diagnostycznej jest również poznanie indywidualnych potrzeb i oczekiwań uczestnika oraz jego aktualnego kontekstu zawodowego.
- Sesje szkoleniowe
Podczas ich trwania przeprowadzanych jest łącznie 6 szkoleń jednodniowych (w formie warsztatów lub treningów), których tematyka jest ściśle powiązana z danym obszarem przywództwa.
Pomiędzy sesjami szkoleniowymi odbywają się 2 indywidualne sesje doradczo-coachingowe, na których uczestnicy mogą pracować nad rozwijanymi kompetencjami przywódczymi w kontekście swojej aktualnej pracy zawodowej.
- Sesja ewaluacyjna
Ostatni etap programu, przyjmujący formę sprawdzianu teoretyczno-praktycznego. Podczas tej sesji uczestnik sprawdza swoją wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu Studium Przywództwa.
W trakcie realizacji programu rozwojowego stosujemy dynamiczne i aktywne formy pracy. Uczestnicy biorą udział w dyskusjach moderowanych, sesjach problemowych, grach i symulacjach, a także filmach instruktażowych, interaktywnych mini-wykładach, studium przypadku.
Każdy z uczestników jest wyposażany w pakiet konkretnych i praktycznych narzędzi oraz technik, a także zyskuje możliwość wdrożenia ich od razu w życie zawodowe. Dodatkowo, pomiędzy sesjami szkoleniowymi zadawane są prace wdrożeniowe, których wykonywanie istotnie wpływa na lepsze zrozumienie materiału i ugruntowanie świeżo nabytych umiejętności oraz postaw.
W ramach pracy wdrożeniowej uczestnicy mają możliwość bieżących konsultacji z trenerami prowadzącymi Studium Przywództwa. Dodatkowo, każdy otrzymuje 2 aktualne pozy
- Temat: Program rozwojowy Studium Przywództwa
- Metodyka: szkolenia + sesja diagnostyczna, doradczo-coachingowa i ewaluacyjna)
- Czas trwania: 7 dni (56 h), w tym 48 godzin szkoleń i 8 godzin sesji
- Miejsce: Łódź
- Koszt 1 uczestnika w otwartym programie rozwojowym: 7500 zł netto + VAT (23%)
- Cena zawiera: materiały, komfortową salę szkoleniową, niezbędny sprzęt konferencyjny oraz catering podczas przerw kawowych
- Koszty po stronie Uczestnika: dojazd, lunch, ewentualny nocleg.