ZACZYNAJ OD DLACZEGO – Simon Sinek

Na ludzi można wpływać w dwojaki sposób — można nimi manipulować lub ich inspirować. Techniki manipulacyjne są doskonale znane w sprzedaży i marketingu. Specjaliści od reklamy od kilkudziesięciu lat dwoją się i troją, by sprzedawać coraz więcej i więcej. Tworzą hasła i kampanie reklamowe, które sprawiają, że chcemy, wręcz pożądamy jakiegoś produktu czy usługi. Do tego dochodzą promocje, niepowtarzalne okazje ograniczone w czasie, w wyniku czego podszyci strachem klienci natychmiast decydują się na zakup. Techniki manipulacyjne sprawdzają się od lat i pewnie nadal będą się sprawdzać, jednak nie gwarantują one firmie trwałego i „czystego” sukcesu. Nowoczesna firma powinna sięgnąć po narzędzia, które nie wykorzystują słabości i pragnień ludzi, ale ich inspirują.

Książka „Zaczynaj od dlaczego”, której autorem jest Simon Sinek pokazuje zupełnie nowe podejście. Jak znani na całym świecie wielcy przywódcy inspirują innych do działania? Simon Sinek twierdzi, że kluczem do ich sukcesu jest tzw. Złoty Krąg. Większość liderów w swojej działalności działa według schematu — Co, jak, dlaczego. Wiedzą, co robią, jakie produkty czy usługi sprzedają. Niektórzy wiedzą nawet jak to robią, co już daje przewagę nad innymi. Ale tylko nieliczni wiedzą, dlaczego to robią. A to właśnie „dlaczego” jest w tym wszystkim najważniejsze. Dlaczego to cel. Dlaczego codziennie rano wychodzisz do pracy, dlaczego sprzedajesz dany produkt czy usługę? Ludzi nie interesuje, co i jak robisz, ale dlaczego to robisz.

To właśnie dzięki odwróceniu schematu — co, jak, dlaczego takim ludziom jak Steve Jobs, Martin Luther King junior czy braciom Wright udało się osiągnąć sukces. Oni odrzucili powszechnie znany schemat i przekonali do siebie ludzi. Świetnym przykładem będą tu postacie Samuela Langleya i braci Wright. Zarówno Samuel, jak i bracia Wright pracowali nad wynalezieniem samolotu. Jednak nazwisko Langley w ogóle nie jest nam znane. Dlaczego bracia odnieśli sukces, a Langley nie? Langley działał według schematu — co, jak, dlaczego. Chciał wynaleźć samolot, by stać się znanym i bogatym. Na tym się skupił. Natomiast bracia Wright zaczęli od dlaczego. Odpowiedzieli sobie na pytanie dlaczego chcą wynaleźć samolot, a dopiero potem przeszli do co i jak.

„Zaczynaj od dlaczego” składa się z sześciu części. Część pierwsza „Świat, który nie zaczyna od dlaczego” —tu autor tłumaczy dlaczego nie zaczynanie od dlaczego nie jest dobrym rozwiązaniem. W części drugiej „Z innej perspektywy” wyjaśnia działanie Złotego Kręgu. Część trzecia „Liderzy potrzebują poparcia” dowiemy się dlaczego nawet najlepszy lider nie zajdzie daleko w pojedynkę. Część czwarta „Jak poruszyć tych, którzy wierzą” — podobnie jak sam przywódca dużo nie zdziała, tak samo „dlaczego” nie ma takiej siły sprawczej bez „co” o „jak”. W części piątej „Największym wyzwaniem jest sukces” oraz ostatniej części „Poznaj swoje dlaczego” nauczymy się jak rozpoznawać swoje dlaczego i jak trzymać się obranego kursu.

Na co dzień zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym często działamy według wyuczonych schematów i nawyków. Jednak jeśli chcemy osiągnąć sukces, musimy wyjść ze swojej strefy komfortu i sięgnąć po rozwiązania, które wychodzą poza ramy znanych nam wzorców.

Sprawdź pozostałe publikacje:

Jak możemy Tobie pomóc?

Śmiało! Skontaktuj się z nami!

Kontakt
  • ul. Białostocka 19/7
    93-355 Łódź
  • NIP: 946-213-45-21
    REGON:432267390
  • 501 022 688

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!