Higiena umysłu w biznesie

Co robić gdy mózg jest przeciążony?

Współczesny świat cechuje się nieustającym bodźcowaniem umysłu człowieka. Na każdym kroku spotykają go przepełnione znaczeniami sygnały, które mózg musi odebrać, przetworzyć, zaklasyfikować, czyli wessać w siebie strumień najnowszych informacji płynących z otoczenia. Dodatkowo człowiek w dwudziestym pierwszym wieku spędza dużo czasu przed monitorem komputera, a co za tym idzie, odbiera dodatkowe bodźce, takie jak: przepełnione skrzynki e-maili, powiadomienia na facebooku, twitterze czy przychodzące nowości w google plus. Mózg człowieka musi sobie jakoś poradzić z napływającymi informacjami. W niniejszym artykule dowiesz się: Co robić gdy mózg jest przeciążony. Głównym elementem jest dbanie o higienę umysłu. Dzięki niemu powstaje biznes. W XXI wieku najważniejsze jest odnalezienie się w świecie wirtualnym. To w internecie powstają największe biznesy.

Mózg człowieka musi sobie poradzić z napływającymi informacjami. Jest wyposażony w mechanizmy pozwalające na segregację napływających bodźców: pamięć krótkotrwałą, integrację informacji, pamięć długotrwałą, szufladkę z niechcianymi treściami oraz szufelkę do usuwania tych treści. Nadmiar tych informacji sprawia, że mózg czuje się przeciążony, a szufelka nie radzi sobie z ich usuwaniem, zaś reszta funkcji ma trudności z segregowaniem pozostałych wiadomości. Trzeba się nauczyć zarządzać narzucanym nadmiarem. Zwłaszcza, że w dłuższej perspektywie rzutuje on na zmysły, które nie radząc sobie z odbieraniem wrażeń. Optymalne funkcjonowanie mózgu człowieka jest związane z wykształcaniem odpowiednich nawyków. Wówczas mózg wie jak reagować. Styl życia również ma wpływ, ponieważ umożliwia co jakiś czas włączenie higieny umysłu. Higiena umysłu sprzyja rozwojowi biznesu.

Kluczowym elementem higieny umysłu jest wiedza na temat tego co robić gdy mózg jest przeciążony. Będą to takie elementy jak: korzystanie z odpowiedniej funkcji mózgu, czas w którym dobrze jest stosować higienę umysłu, zarządzanie nadmiarem bodźców, redukowanie zbędnej ilości zadań w codziennym życiu. Biznes dostarcza wielu bodźców, dlatego tak ważna jest higiena umysłu.

Przyjmowanie informacji zwrotnych może zostać odpowiednio skonfigurowane w Twoim mózgu. Oznacza to, że nie musisz przyjmować do siebie wszystkiego co mówi każdy, co czytasz, co widzisz, co do Ciebie dociera mimo, że tego nie chcesz, jak na przykład reklamy na tablicach (tabloidach), czy grające radio w sklepie. Wszystko to można wyłączyć dla mózgu. Trzeba tylko wiedzieć co robić gdy mózg jest przeciążony. Biznes powoduje wielokrotne bodźce, które sprzyjają pojawieniu się stresu. Dlatego higiena umysłu jest ważna w biznesie.

Zdarzenia, które pobudzają Twój mózg do życia mogą zostać poddane refleksji, zwłaszcza jeśli są to informacje zwrotne tzw. lokalne, czyli takie, które pochodzą ze źródeł które lubisz, cenisz bądź chciałbyś aby wydały o Tobie opinię. Jest to związane z tym, że nie musisz kodować w swoim mózgu tego wszystkiego, co mówią nieinteresujące Cię źródła – czyli globalne informacje. Kiedy uznasz, że wypracowałeś nawyk koncentrowania się na tych lokalnych źródłach, to zauważysz, że o wiele lepiej przychodzi Tobie wykonywanie kilku czynności naraz, poczujesz pewnego rodzaju pustkę, która zapełnia się rzeczami do wykonania teraz. Multitasking w biznesie jest znany od wieków. Jednak dopiero teraz zaczęto myśleć jak wspomóc biznes poprzez wspomaganie mózgu.

Dobrym sposobem na uzyskanie tego stanu jest robienie sobie krótkich przerw na oczyszczenie umysłu ze zbędnych informacji. Informacje te przytłaczają Twój mózg. Dlatego musisz zadbać o higienę umysłu. Dobrym schematem na oczyszczenie jest skupianie się nad ostatnią rzeczą jaką się zrobiło i którą musisz powiązać z kolejną czynnością. Wówczas zapominasz o reszcie wykonanych czynności w dniu i wiesz co masz robić dalej. W ten sposób wykonasz swoje zadania dużo wcześniej i będziesz mieć czas na rzeczy przyjemne. Biznes wymaga również odpoczynku. Wówczas redukuje się stres a dzięki temu wydajność i kreatywność pracowników wzrasta.

Higiena umysłu wymaga również usytuowania nawyków dotyczących pamięci krótkotrwałej, tak aby nie chwytała wszystkiego co możliwe, a skupiała się na istocie wykonywanych zadań. Twoim celem jest pozbycie się informacji, które odciągają uwagę i niepotrzebnie zajmują miejsce w pamięci krótkotrwałej. Biznes wymaga pamięci krótkotrwałej szczególnie do wykonywania natychmiastowych akcji i transakcji.

Pamięć krótkotrwała tak naprawdę działa do dwudziestu sekund, a to oznacza, że co dwadzieścia sekund dochodzą ciągle nowe informacje i powstaje przepych, korek czy po prostu śmieci w naszym mózgu. Trzeba więc nauczyć się stosowania tak zwanego flirtu reaktywnego, który po pierwsze informuje, że ma za dużo informacji. Możesz nauczyć się aby Twój mózg ignorował napływające informacje. Oczywiście takie rzeczy jak przychodzące wiadomości i powiadomienia w komputerze da się wyłączyć. Jednak w sytuacji kiedy współpracownik ma włączoną głośność w komputerze i odbiera tego typu sygnały, Ty musisz potrafić ignorować je i pozostawać skupionym na wykonywanym zadaniu. W biznesie jest to bardzo przydatne. Każdy biznes rozwija się dzięki umiejętności ignorowania niepotrzebnych bodźców.

Zatem higiena umysłu może polegać na koncentracji, czyli zbieraniu informacji ale bez jej łączenia ze sobą, czyli bez przechowywania ich w pamięci krótkotrwałej. Oczywistym jest, że człowiek i jego mózg nie mogą być skoncentrowane cały czas. Dlatego warto planować okresy dekoncentracji. Spowodują one rozluźnienie się całego organizmu i chęć mózgu do powrotu, do koncentracji. Koncentracja na zadaniach jest jednym z kluczowych elementów biznesu.

Intuicja podpowiada wówczas, że czas na relaks, że trzeba się wyrwać z przytłaczającej ilości zadań. Jest to mylące. Okazuje się, że dużo efektywniejsze jest przydzielenie sobie kolejnego zadania, który sprawi, że mózg poczuje mobilizację do wykonania zadania bieżącego, ponieważ czeka go jeszcze parę zadań. Dobrze jest dodać do swojej listy rzeczy przyjemne, wówczas mózg będzie chciał jak najszybciej przejść do ich wykonywania. Możliwe jest też dodawanie sobie energii, pobudzanie kreatywności, dzieje się to wówczas, gdy zaczynamy chodzić.
Drugim segmentem higieny i funkcjonowania umysłu jest pamięć długotrwała. W niej przechowywane są informacje o których myślimy dłużej, najlepiej do 20minut. Aby zapamiętywać te najistotniejsze informacje, trzeba nauczyć się wprowadzać przerwy, czyli momenty oczyszczania pamięci krótkotrwałej. Wówczas do pamięci długotrwałej dochodzą te informacje, które w pamięci krótkotrwałej wydawały się dla Ciebie i mózgu najistotniejsze. Informacje zbędne są wówczas ignorowane a natężenie nadmiaru bodźców znacznie spada. Biznes rozwija się gdy kluczowi pracownicy zapamiętują kluczowe informacje.

Zapamiętywanie informacji jest kluczową funkcją naszego mózgu. Męczymy nasz umysł sytuacjami, w których coś popsuliśmy, zapomnieliśmy czy dostaną reprymendą, zwłaszcza jak była ona wypowiedziana przez kogoś dla nas znaczącego. Wówczas trzeba zrobić dłuższą przerwę na usuwanie śmieci z pamięci. Warto zadać sobie pytanie co mam do zrobienia teraz, żeby przestać myśleć o tym co było i ma być. Innym sposobem jest włączenie zamiany wspomnień. Chodzi o to żeby te negatywne wspomnienia zastępować czymś przyjemnym. Dlatego też warto robić sobie listę przyjemnych wspomnień, na którą możesz spojrzeć kiedy dzieje się coś złego. Mniej efektywne jest włączenie ulubionej muzyki czy patrzenie na ulubione zdjęcie, jednak również przynosi ulgę naszemu mózgowi. Warto nauczyć się zarządzania procesem zapominania negatywnych rzeczy, czyli celowego dekoncentrowania i higieny umysłu. Wówczas biznes może osiągnąć sukces.

Ciekawy jest fakt, że mózg człowieka zajmuje 2 procent objętości ciała człowieka, a pobiera z niego energię w 20 procentach. Zadbanie o dostarczenie odpowiedniej ilości energii jest związane z efektywną pracą mózgu, bowiem musi on mieć te 20 procent aby działać. Chodzi w tym nie tylko o dostarczanie jedzenia i picia w konkretnych porach dnia i w odpowiedniej ilości ale również chodzi o wykonywanie ćwiczeń, które pobudzają układ krwionośny. Wówczas mózg człowieka odpoczywa, zwłaszcza kiedy pozbywasz się niechcianych myśli. Wówczas zarówno odpoczywa jak i staje się pusty na nową dawkę informacji ale tych dla Ciebie istotnych. Jest to sposób na odświeżenie mózgu. Sukces w biznesie jest związany z wszystkimi wymienionymi tutaj elementami.

Aby pozbyć się długotrwale i skutecznie nadmiaru informacji i przykrych wspomnień, trzeba sobie stworzyć odpowiedni harmonogram, w którym zastąpi się przeładowany pracą grafik, na taki z miejscem na przerwy dla mózgu. Najlepszym rozwiązaniem jest 15 minut przerwy na 45 minut pracy. Wówczas pracę wykonasz szybciej niż przy przeciążeniu mózgu. Stosuj zasadę proaktywnego filtrowania oraz zastępowania negatywnych myśli tymi przyjemnymi. W ten sposób sprawisz, że mózg odpocznie, naładuje się energią, a przy okazji stanie się pusty na nowy zasób informacji. Takie działania zwiększą efektywność działania Twojego mózgu. Dbanie o higienę umysłu jest kluczowe dla optymalnego zarządzania mózgu. Biznes to również umiejętność filtrowania myśli, tak aby skupiać się na istocie rzeczy.

Sprawdź pozostałe publikacje:

Jak możemy Tobie pomóc?

Śmiało! Skontaktuj się z nami!

Kontakt
  • ul. Białostocka 19/7
    93-355 Łódź
  • NIP: 946-213-45-21
    REGON:432267390
  • 501 022 688

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!